Geplaatst in Huis, tuin en keuken

Een eigenwijze ooievaar en een boze man

Vorig jaar zag ik hem al. We waren op weg naar ons vakantieadres in Hellendoorn. Een dorp bijna net zo mooi als Ulvenhout. Pal naast een drukke N-weg zat een ooievaar, hoog op zijn nest. Het was een wonder hoe hij op een bewegwijzeringsbord een nest had weten te bouwen. Rechtdoor ga je hier naar Ommen, rechtsaf naar Daarle en Den Ham.

Fotograferen vanuit de auto lukte natuurlijk niet goed. Omdat we de omgeving goed kennen, wist ik dat het ook niet gemakkelijk was om op een andere manier bij het nest te komen. Eigenlijk maar goed ook voor het broedende paar.

Roze ballonnen

Ik was het nest helemaal vergeten totdat we dit voorjaar weer in de buurt waren. Het nest was er nog en het was opnieuw bewoond. Sterker nog, er was al kroost, gezien de houten ooievaar met roze ballonnen onder aan de voet van het bord. Nu moest ik toch echt eens van dichtbij een kijkje gaan nemen. Om bij het nest in de buurt te komen, wandelen we de volgende dag eerst door het bos in de richting van Schuilenburg, een landgoed langs de Regge.

Hier stond ooit een burcht. De vroegste vermelding is de verkoop van ‘huys, sael ende hoff geheten toe ter moelen’ door Johan van der Molen in 1339 aan Johan van Almelo. Op het terrein van het landgoed staat nog een oude boerderij. Deze is rond 1998 gerestaureerd. Een oude kademuur en de grachten geven de plek aan waar ooit het kasteel heeft gestaan. Je kunt er nu terecht voor een boottochtje, te genieten van verhalen of gewoon voor een ijsje.

Eenrichtingsverkeer

Maar vandaag hebben we een andere missie. We gaan rechtsaf, verder het bos in. Uiteindelijk lopen we op het fietspad langs een weg die uitkomt bij een kruising. De kruising waar het bord met het ooievaarsnest naar verwijst. Aan de overkant tussen het hoge gras is een smal paadje. Het loopt bijna parallell aan de N-weg. Op het houten paaltje aan het begin staat dat het pad onderdeel is van een mountainbike route en dat er eenrichtingsverkeer geldt.

Vooruit maar, wij lopen tegen het verkeer in. Zo zie je tenminste een tegemoetkomende mountainbiker aankomen. Stilletjes lopen we achter elkaar aan tot voorbij het bord. Moeder of vader ooievaar kijkt ons nieuwsgierig na. Ook steken even drie witte kopjes van de kuikens omhoog. Dit is de perfecte plek voor een foto.

En nu weer teruglopen over het pad. Ineens worden we toegeschreeuwd. “Kijk uit, stommelingen. Je mag hier helemaal niet lopen.” Verschrikt springen we opzij. Een oudere mountainbiker raast ons voorbij.

Verboden?

Hoezo mag ik hier niet lopen? Is mijn eerste gedachte. Ik had aan het begin van het pad geen bordje gezien dat dat verboden was. Het was de eerste fietser die we op deze vroege ochtend tegen kwame. Hij zal wel geschrokken zijn van de onverwachte wandelaars, denk ik direct daarna vergoelijkend. Alles is nu zonnig, want: Ik heb mijn foto.

In de Tubantia kreeg het bijzondere nest vorig jaar veel aandacht.

Hilariteit om ooievaarsnest op verkeersbord langs rondweg Hellendoorn | Regio | Tubantia.nl

Geplaatst in Huis, tuin en keuken, Reizen

Wie zingt daar?

Een van de wandelaars steekt haar hand al bereidwillig uit om mijn telefoon aan te nemen.

‘Nee hoor, ik wilde net het geluid opnemen van een vogel om te kijken om welke soort het gaat, maar ik ben net iets te laat. Helaas is hij gestopt met zingen.’

We ontmoeten elkaar op een kruising van twee bospaden. Zij lopen een etappe van het Pieterpad en zijn op weg Hellendoorn. Wij zijn zomaar een wandelingetje aan het maken op de Elerberg.

Ik vertel dat we op deze mooie lente dag vooral koolmeesjes hebben gehoord, maar ook een enkel roodborstje en een groenling. Zij hebben onderweg zelfs een roodborstje gezien. Dit is al hun tweede wandeldag en ze hopen dat ze niet ver meer hoeven. Nadat we ze vertelt hebben dat ze een stukje verder Hellendoorn bijna kunnen zien liggen nemen we afscheid.

Ik heb nooit geleerd om vogels te herkennen maar de app Merlin vertelt me gewoon welke vogel ik hoor en laat me ook een plaatje zien. Even verderop gaan we op een bankje zitten en luister ik rustig naar de vogels om ons heen. Een pimpelmees.

De kunst is om vooral veel geduld te hebben. Dan komen er vanzelf verschillende vogels langs. Als je pas in actie komt als je een vogel hoort zoals ik net op de Elerberg, ben je te laat.

De Merlin Bird ID app is ontwikkeld door Cornell Lab. Een organisatie die zich bezig houdt met ornithologie, vogelkunde.

Geplaatst in Nieuws en politiek

Eekhoorntjes tellen

‘Kijk toch uit joh.’

Sylvie kan zich nog net op tijd aan kale dennentak vastgrijpen, anders was ze zeker zo’n drie meter naar beneden gevallen.

‘Kijk zelf uit jij! Wie springt er als een dolle achter me aan.’’

‘Nee, jij moet niet zo maar ineens stilhouden.’

‘Stil’ zegt Herman zachtjes ‘Er zit daar een mens naar ons te kijken.’

Lees verder “Eekhoorntjes tellen”

Woningnood

Inschrijven om verder te lezen

Abonneer je om toegang te krijgen tot de rest van dit bericht en andere inhoud voor abonnees.

Geplaatst in Huis, tuin en keuken

Over bomen gesproken

Op zomerse zondagen stond onder de eik in het Ulvenhoutse bos het ijscokarretje van Riantrejos. Als we uitgespeeld waren kregen we steevast een ijsje. Ik vanille en mijn zus aardbeien. Meer smaken waren er niet. Riantrejos bestaat nog steeds en zit nog steeds in de Boschstraat in Breda. Van die eik is het niet zeker dat ie nog bestaat.

Lees verder “Over bomen gesproken”
Geplaatst in Huis, tuin en keuken, Werk

Het is best te doen

Morgen is het al weer twee weken dat ik samen met collega’s meedoe aan een stappenchallenge. Elke dag 10.000 stappen. Dat leek veel, maar het is best te doen. Het seizoen toont zijn pracht en tot nu toe is het weer zacht en redelijk droog. Wie is er bang van een buitje?

Lees verder “Het is best te doen”
Geplaatst in Huis, tuin en keuken

Ik ben nog niet dood

Van de week dook hij weer op. Het scheiden van de risicogroepen van de rest van de inwoners van ons land, zou enorm helpen bij het bezweren van de Coronacrisis. Alle zestig plussers ophokken zodat de economie gewoon door kon draaien. 

Lees verder “Ik ben nog niet dood”

We zijn niet van die partytijgers, E en ik. Twee uur op een feestje is lang zat. Toch leek ons 25 jaar samenzijn een mooi moment om te vieren met familie en vrienden. Gewoon om iedereen weer eens te zien en samen te genieten van lekker eten en drinken. Helaas, het feestje gaat niet door.

Lees verder “Werd het toch nog feest”

Werd het toch nog feest

Geplaatst in Huis, tuin en keuken

Wat ruik ik toch?

Twee boompjes hebben we geplant in onze tuin in Hellendoorn. Ik zag ons al helemaal zitten in de schaduw van die bomen op een zomerse dag en hoe mooi het rode blad van de esdoorns zou afsteken tegen het groen van de dennenbomen. Alleen, de zomer van 2018 was droog. De boompjes hadden het zwaar. Het blad viel al vroeg af. De hele winter keek ik uit naar het voorjaar. Zouden de boompjes weer uitlopen? Natuurlijk deden ze dat. Er kwamen knoppen aan de uiteinden, die knoppen werden prachtige rode blaadjes. Opnieuw hadden we een droge zomer. Na de eerste hittegolf hingen de blaadjes slap naar beneden. Liters water hebben we gegeven. Helaas waren we niet altijd in de buurt. Er volgde nog een hittegolf. Blaadjes verschrompelden.

Je moet ze niet alleen water geven, bemesten is ook belangrijk. Paardenmest is het beste.

Ineens lag daar, midden op het fietspad, een grote hoop. Meenemen in mijn fietstas ging niet, E. vond het een erg slecht idee. Met een emmertje en een schepje ben ik terug gewandeld om de paardenvijgen op te halen. En nu is het wachten op het volgende voorjaar. Voorlopig zeggen we:

De herfst is gewoon vroeg dit jaar.