Geplaatst in Huis, tuin en keuken, Reizen

Fietsen langs de oevers van de Regge

Bij het station in Nijverdal slaan we linksaf. Al snel vinden we de Regge. De steentjes van het fietspad knerpen onder onze banden. Een bekend geluid. Dit slingerende pad nemen we vaker. Je meandert hier mee met de rivier. Deze zomerse herfstdag in oktober genieten we van het weer en het mooie landschap.

Hellendoorn, Regge, fietsen, Gekleurde Gedachten, Karien Damen
Trapje voor vissen in de Regge

 

De Regge mag zich weer vrij bewegen. Dit is in Hellendoorn gemarkeerd met een kunstwerk van Harry Schutte en een gedicht van Jan Verhoek:

de schone slaapster

sterven zal zij niet
maar zij zal honderd jaren slapen
de eeuw was lang
de bedding nauw
maar kijk
ze richt zich op
en danst weer als voorheen
de regge mooie vrouw

Net voor Rijssen laten we de schone slaapster achter en fietsen richting Wierden. Terug wil ik langs het Wierdense veld fietsen om een foto voor jou te maken van het veen. In het zwarte water zie je kleine polletjes om hoog steken. Ik vind dat zo mooi. Veel vogels strijken er neer voor een moment van rust. Als we stoppen en ik door het lange gras loop in de richting veen zie ik dat het helemaal is drooggevallen. De mini-eilandjes liggen in de modder.

Hellendoorn, Regge, fietsen, Gekleurde Gedachten, Karien Damen
Normaal steken deze pollen net boven het water uit.

Na de droge zomer is er nog steeds niet genoeg regen gevallen voor het herstel van de natuur. Zo eindigt een wolkenloze dag toch in een zorg. Ik hoop dat Leslie ons wat regen zal brengen.

Hellendoorn, Regge, fietsen, Gekleurde Gedachten, Karien Damen
Nog even genieten van de ondergaande zon

 

 

 

Geplaatst in Huis, tuin en keuken

Ja, ik beken!

Ik ben om. Ik heb van de zomer een E-bike gekocht om naar mijn werk te fietsen. Ik was de wind tegen op weg naar huis en dan ook nog moeten koken beu.

In het voorjaar van 2014 riep ik in: Altijd wind mee hebben, heel stoer dat ik er nooit aan zou beginnen. Het duurde even voordat ik er voor uit durfde te komen.

Ik ben een draaikont, een verloochenaar van principes, maar wat ben ik blij met mijn nieuwe vervoermiddel. Ik voel me als hare majesteit op haar glimmende Gazelle in de duinen en heb de neiging om naar elke voorbijganger te wuiven.

Geplaatst in Huis, tuin en keuken, Kunst en Cultuur

Voor ik het vergeet

Het was al duidelijk op het moment dat mijn nichtje een cassettebandje kwam lenen. Ze zocht voorwerpen van vroeger voor de geschiedenisles op school. Toch duurde het nog tot deze week voor ik afscheid kon nemen van mijn verzameling cassettebandjes. Al jarenlang zitten ze opgesloten in een groot blik. Een apparaat om ze af te spelen heb ik niet meer. Het voelt alsof mijn herinneringen met de bandjes in de vuilcontainer zullen verdwijnen.

Een voor een heb ik ze door mijn handen laten gaan. Namen van nummers en muzikanten genoteerd die ik wilde bewaren voor de eeuwigheid. Dat werd een zalige middag YouTube kijken. Rare kapsels en kleding, de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Prefab Sprout, Les Negresses Vertes, Billy Bragg en Joe Jackson. Ik kende ze allemaal nog. En, hun muziek heb ik gelukkig al op een andere manier in huis.

Wat me nog meer opvalt in die berg bandjes, is dat er weinig originele opnames tussen zitten. Het meeste is liefdevol met een cassetterecorder opgenomen van platen en CD’s door mijn zus, broers en vrienden. De titels van de nummers zijn handgeschreven en bijna onleesbaar geworden, soms heeft iemand een plaatje er bij geplakt. Een doosje heb ik nog even bewaard. Het gaat om een bandje met muziek van Slade. Slade is van recht vooruit muziek. Hard, makkelijk in het gehoor liggend met alledaagse teksten. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de titels op het doosje zijn ‘vertaald’ door een vriend. Het is bijna een gedicht geworden.

Fietsen totaan de meet
Twee kilometer breed
Wat mijn tante ‘s winters deed
Opoe die werd uitgekleed
Toen ik in mijn vingers sneed
…. en op mijn driewielertje reed
Boterhammen bij de vleet!
En voor ik het vergeet: Slade

Slade, wie kent ze niet? Met het nummer: Merry Xmas Everybody, stonden ze in 2017 nog in de top 2000, op plaats 1898. Maar omdat het nog lang geen kerstmis is een ander nummer.

Geplaatst in Huis, tuin en keuken

Wat zal ik met je doen?

De zon in de laatste weken van augustus hebben je wangen rood gekleurd. De tak die jou droeg, boog helemaal door en lag bijna op de leuning van de tuinbank. Ik voelde van de week of je nog goed vastzat. Het zou zonde zijn als je op de grond terecht zou komen als voer voor insecten. Gelijk liet je los en lag je zwaar in mijn hand.

Een appel valt niet ver van de boom

Glanzend, stevig en rijp, terwijl je broertjes verschrompeld zijn in deze hete zomer. Elke avond heb ik mijn kleine appelboompje water gegeven in de hoop dat jij tot een echte appel zou uitgroeien.

One Apple a day keeps the doctor away

En nu lig je hier, wat zal ik met je doen? Ik kan je in een salade verwerken met bijvoorbeeld rode bietjes of in een stoofschotel, maar dan kom ik er niet goed achter hoe je smaakt. Want wat voor appel ben je eigenlijk? Zacht zuur en erg sappig. Je schil is een beetje hard en bitter. Lekker. Een bekende smaak, de naam ligt me voor op de tong. Nee, dan maar even tante Google raadplegen: je bent een Elstar. Perfect voor appeltaart of voor zo uit de hand. Ik droom al over de oogst van volgend jaar.

Zelfs in de lekkerste appeltaart zit wel een pit

Wat zal ik met je doen? Gekleurde Gedachten, Karien Damen

Geplaatst in Huis, tuin en keuken

Samen schrijven

Een kwartier later dan afgesproken staat ze voor mijn neus. Ik zou haar helpen met het kaften van haar schoolboeken.

“Waar zijn je boeken?’

“Mijn zus heeft het al voor me gedaan. Gaan wij dan iets leuks doen?’

Geen idee hoe ze het voor elkaar heeft gekregen, samen boeken kaften leek me ook gezellig, maar wij gaan iets leuks doen.

Schrijfoefening

  1. Bedenk drie voorwerpen die te maken hebben met je vakantie.
  2. Kies er één uit en maak daarmee een associatie wolk of een mindmap. Schrijf nu een verhaal waarin je het woord gebruikt en eventueel de associaties. Eindig het verhaal met: Ze leefden nog lang en gelukkig. Hiervoor heb je zes minuten.
  3. Welke zintuiglijke waarnemingen passen bij je verhaal? Associeer achtereenvolgens op: ruiken, horen, proeven en zien.
  4. Herschrijf het verhaal  en zet nu al je zintuigen in. Hiervoor heb je 10 minuten.

Mijn woord was: Gras

Vanaf het terras zie ik langzaam een bergje aarde groeien. Met een schop in mijn handen sluip ik op blote voeten door het gras naar het hoopje. Voorzichtig kniel ik neer en luister naar de graafpootjes die langzaam mijn prachtige gazon vernielen. Ik sta op om flink uit te halen. Ik zie ineens het lieve snuitje van een mol voor mij met aan weerszijden die grappige pootjes, net handjes. Midden in de zwaai laat ik mijn arm met de schop weer zakken. Ik ben geen moordenaar.

Ik had zo’n romantisch beeld bij een eigen tuin. Op een zomermorgen samen op het terras ontbijten met mijn lief. Buiten smaakt alles veel lekkerder. De geur van vers brood, de smaak van de uitgeperste sinaasappelen en dan vergeet ik nog het eigeel dat zoutig op mijn tong smelt. Daar komt in de praktijk weinig van terecht. Zijn het geen mollen dan zijn er wel slakken die met hun hele familie mijn hosta’s tot op de nerf kaalvreten. Dan zie ik ineens dat de eerste appel aan de boom bij de schutting blosjes begint te krijgen. 

Geplaatst in fietsen, Huis, tuin en keuken, Reizen

Helemaal opgeknapt

Het zit er bijna weer op en dat geeft een dubbel gevoel. Ik heb zin om weer te beginnen met werken, net zoals het vroeger zoveel plezier gaf de nieuwe schriftjes klaar te leggen en alvast in de schoolboeken te neuzen. Nieuwe wegen verkennen, maar ook iedereen weer te zien. Het is de vrijheid die ik ga missen, niet weten wat we waar en wanneer gaan eten, de hele dag in bermuda lopen en vergeten mijn haar te doen, heerlijk. We zijn deze zomer in Nederland gebleven, in onze datsja aan de voet van Nationaal park de Sallandse Heuvelrug. We hebben ellenlange fietstochten gemaakt door het bos, lekker koel deze zomer, over de heide gereden of langs de Regge.

Gelukkig bloeide hier en daar nog heide. niet alles was verdord. Op sommige plekken staken fel oranje struikjes er boven uit. dat bleken verdroogde bosbessenstruiken te zijn.

Eind 2016 kochten wij onze datsja. Het huisje was hard toe was aan een opknapbeurt. In de kerstvakantie hebben we hiervoor plannetjes gemaakt en zijn aan de slag gegaan. We wilde een inrichting die bij de omgeving, bos en heide, zou passen.  In de zomer van 2017   zat alles weer strak in de verf, hadden we een blinkende nieuwe keuken en een mooie badkamer met hout-look tegels. Het grote genieten kon beginnen.

 

Voor en na

Alle seizoenen hebben we nu een keer meegemaakt. Alle seizoenen zijn er mooi. Begin 2019 willen we onze datsja gaan verhuren. Het staat toch wel vaak leeg en dan kunnen anderen ook van de mooie omgeving genieten.

IMG_0021

 

 

 

 

Geplaatst in Huis, tuin en keuken, Kunst en Cultuur

Zo geniet je van de zomer #3: Buiten schilderen

Siegfried Woldhek doet het ook deze zomer weer, een schriftelijke cursus tekenen en schilderen vanaf 21 juli op zaterdagen in de krant. Dit jaar gaat het over schilderen met waterverf. Ik verheug me al weken op buiten aan de slag te gaan met zijn opdrachten. Mijn aquarel kleurpotloden, een doos met tubes waterverf en speciaal papier liggen klaar voor gebruik.

Laat het water het werk doen

De eerste les is een beetje een teleurstelling. Het is vooral kennismaken met de techniek en oefenen met water en kleur. De illustratie erbij ziet er prachtig uit. Daar zal ik niets over zeggen, die leidt alleen maar tot meer zin. Maar dat oefenen dat hoeft voor mij niet. Tijdens de tekenlessen op school maakte het eindeloos blokjes maken met arceringen al een einde aan mijn tekenzin. Later op een tekencursus begon dat weer van voren af aan, eindeloos oefenen met kleurvlakken. Waarom mag ik niet gewoon een tekening maken?
Het gefrustreerde kind in mij komt helemaal naar boven borrelen. Maar de verstandige ouder is er ook nog: Wacht nog even af, volgende week komt er vast een leuke opdracht.

Maar een klein beetje

We zijn nu al bij les 4 en nog steeds aan het oefenen. Ik geef het op en ga buiten tekenen. Onderweg geniet ik van het landschap en probeer dat op papier te zetten. De eerste tekening is aan de rand van het bos. Ik heb hem vervolgens ingekleurd met mijn aquarel kleurpotloden en een klein likje water.

Zomer 2018, Gekleurde Gedachten, Karien Damen

De tweede tekening is een vijver waarin waterlelies net open gaan. Deze heb ik gelijk met waterverf gemaakt en de vormen met de potloden bijgewerkt.

Zomer 2018, Gekleurde Gedachten, Karien Damen

Zonder te zwoegen of te zweten maar mijn zus wil het boven haar bank hangen.

Verlangen naar de zee

Siegfried Woldhek is zo lief al zijn ervaring en kennis te willen delen en zo zijn passie voor het schilderen overbrengen op ons gewone stervelingen. Hij lijkt er niet bij stil te staan dat je leert door over je eigen fouten te struikelen. Ik in ieder geval wel. Het is alsof hij met een bal onder de arm een groep jongetjes eerst alle mogelijke tactieken wil bijbrengen, terwijl ze hun voeten nauwelijks in bedwang kunnen houden. Laat ze spelen, heel veel spelen en ze vinden het bijna helemaal vanzelf uit.

Of zoals Antoine de Saint-Exupéry het ooit opschreef:

‘Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mensen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. Leer ze, in plaats daarvan, te verlangen naar de enorme eindeloze zee.’

 

Geplaatst in Huis, tuin en keuken

Wat deed jij in de zomer van 1976?

‘Deze zomer is nu al droger dan de zomer van 1976. De ouderen onder ons zullen zich het nog wel herinneren.’

Alleen de ouderen onder ons? Ik herinner mij die zomer ook. Het was de eerste keer dat ik niet meer met mijn ouders meeging op vakantie. Via mijn opa had ik een vakantiebaantje bij de Grada. Een fabriek die schoonmaakmiddelen maakte. Eerder heette het Loda, bekend van Lodalientje.

Lodalientje, Gekleurde gedachten, Karien Damen
Lodalientje

Ik trek het lichtblauwe schort aan en doe mijn spullen in een locker. De chef brengt mij naar mijn plek. De eerste dag sta ik naast Nelly aan het einde van de band. Over de band komen flessen groen driehoek zeep aanrollen. We vouwen snel een doos open en doen er twaalf in. Van een grote stapel achter ons pakken we een nieuwe doos. De band is vanwege mijn komst iets langzamer gezet. Ik moet nog handigheid krijgen. Nelly doet mij voor hoe ik zes flessen tegelijk beet kan pakken en in een keer in de doos kan laten landen. Stoppen kan niet tenzij de chef de band stop zet of de machine vastloopt. We proberen de flessen voor te blijven zodat je af en toe je rug kunt strekken. We praten niet veel. Ik voel dat Nelly mij niet goed kan plaatsen. Mijn opa heeft aanzien in de fabriek. Hij werkt in de drukkerij en is lid van de ondernemingsraad. Ik zit op mijn zeventiende nog op school en heb niet eens vaste verkering. Ik weet niet hoe ik haar ongemak kan wegnemen. Gelukkig staat de hele dag Hilversum drie keihard aan. Soms mag ik wat anders doen, controleren of etiketten goed vastgeplakt zitten of de dopjes van Jif flessen een tik met een hamer geven omdat de machine die dit doet, hapert.

Simon Schonck, Beeldbank Stadsarchief Breda
Grada fabriek aan de Teteringsedijk Breda

Dat het die zomer warmer was dan anders herinner ik mij niet. De zon scheen want het was gewoon zomer. Wat ik nog wel weet was hoe teleurstellend weinig ik kon kopen van het geld waarbij hard voor had moeten werken.

Foto door: Simon Schonck, Beeldbank Stadsarchief Breda, 19990235

 

 

 

Geplaatst in Huis, tuin en keuken

Meneer Lans

Nee, nee, niets is veranderd. Alles is hetzelfde gebleven.

Dat zingen jongensstemmen in het Frans op de radio.
In één keer ben ik terug in 1971. Ik zat in de brugklas. Elke avond zagen we in het journaal donkere B 52’s bommen werpen op Vietnam. Dat maakte veel indruk. Zelfs in zwart-wit. De Poppys zongen daarover en hoe je als kind daar weinig aan kon doen.
Meneer Lans leerde ons de tekst tijdens Frans. Het refrein zongen we keihard mee. De coupletten kwamen er wat aarzelender uit. Het was ook gewoon een leuk liedje.
Ook nu zing ik de tekst van het refrein luidkeels mee.

Ik, ik denk aan het kind
Omgeven door soldaten
Ik, ik denk aan het kind
Dat vraagt: waarom?
Constant, ja constant
Ik, ik denk over al die dingen na,
Maar ik zou dat niet moeten doen
Al deze zaken
Gaan me niet aan
En toch, ja en toch
En toch zing ik, zing ik

Nee, nee, niets is veranderd
Alles is hetzelfde gebleven
Hé, hé, hé

Vive radio tour de France en meneer Lans.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Les_Poppys